Kerstconcert met Waelrantkoren - 13 Dec. '14

Heilige Drievuldigheid: kerstconcert 2014

Op zaterdag 13 decmeber was iedereen welkom op ons vijfde kerstconcert. Sinds 2006 organiseren we elke twee jaar zulk een concert in het midden van de advent. Voor het concert van dit jaar hadden we de Waelrantkoren gevraagd of ze voor ons een kerstconcert konden samenstellen.
Ze brachten ons een zeer stemmig geheel, waarin meerdere van hun koren aan bod kwamen. Ook dit keer was er ruimte voor samenzang, die werd telkens ondersteund door het Waelarant Ouderskoor.
Het meisjes-ensemble bracht ons "A ceremony of Carols" van Benjamin Britten (1913-1976). Religieuze muziek neemt een belangrijke plaats in, binnen het oeuvre van Benjamin Britten. A ceremony of Carols is één van zijn meest bekende werken op dit terrein, en werd geschreven voor driestemmig vrouwenkoor en harp. De keuze voor harp is ongebruikelijk, voor een werk dat meestal in een kerk wordt  uitgevoerd. Waarschijnlijk werd Britten bij zijn keuze beïnvloed, door een kort daarvoor ontvangen opdracht, voor een harpconcert. Het werk begint en eindigt met een processie, de delen daartussen zijn traditionele teksten over de geboorte van Christus. Britten toont zijn kwaliteiten in de zeer diverse delen, variërend van een lieflijke solo in ‘Balulalow’ , de zoete polyfonie in ‘There is no Rose’ tot het dynamische ‘This Little Babe’ en ‘Deo Gracias’.

Na een korte pauze zette het Kamerkoor in met ‘Puer natus in Bethlehem’ van Samuel Scheidt (1587-1654), gevolgd door ‘Ubi caritas’, één van de eerste koorcomposities van ‘Ola Gjeilo’ (°1971). Jan Van der Roost (1956) zocht voor het ‘Rorate Caeli’ dat we nadien konden beluisteren zijn inspiratie in het refrein van de gelijknamige gregoriaanse wisselzang, een gezang voor de vierde zondag van de advent. Het kamerkoor sloot af met ‘Hail gladdening light’ van de Ierse componist Charles Wood (1886-1926), waarna het Jeugdkoor rimpelloos overnam met ‘Gaudete” een kerstgezang van een onbekende auteur uit de 16e eeuw.
De term 'Gaudete' is ontleend aan een vers uit de Brief van Paulus aan de Filippenzen (4:4), waarin de apostel Paulus de gemeenschap oproept tot vreugde. Dan volgde ‘Verbum caro factum est’ van Hans Leo Hassler (1564 –1612). De tekst is het slotvers uit “Het Laatste Evangelie”, ook wel het eerste hoofdstuk uit het Evangelie volgens Johannes. Het fragment bevat een korte samenvatting van het christelijke geloof in God als Schepper en in Christus als de mensgeworden Zoon van God en de ware Verlosser die echter door de wereld niet werd erkend. Earth Song van Frank Ticheli (°1958) is een smeekbede voor vrede in een wereld verscheurd door oorlog. Tegelijk wil het werk ook de hoop in klanken weergeven. Misschien heeft muziek - in de verpersoonlijking van de hoop - niet enkel de macht om de innerlijke vrede te bewerkstelligen, maar kan het ook de harten en oren openen in een wereld die nood heeft aan liefde en luisterbereidheid, zo vraagt de componist zich af. Julen Ezkurra (°1930) schreef het laatste lied van dit deel: ‘Arritz adarrean’. De auteur liet zich voor dit werk inspireren door twee Baskische volksmelodieën.
Het Kamerkoor kwam het Jeugdkoor dan vervoegen voor de twee laatste nummers: Eersrt hoorden we het ‘Ave Maria’ van Franz Biebl (1906-2001). In dit werk worden de teksten van het Angelus en het Ave Maria gecombineerd. Het Angelus telkens als eenstemmige voorzang, het Ave Maria daartegenover als een gedragen dubbelkorig uitgewerkte compositie. In het ‘Cantate Domino’ van Josu Elberdin wordt zowel in het Engels, Baskisch als Latijn, de lof van God bezongen; aanvankelijk met een trage intro, gevolgd door een meeslepende melodie met een wiegend karakter, afgewisseld met ritmische tussendelen. We sloten samen af met “Go tell it on the mountain”, waarna er achter in de kerk nog geruime tijd werd nagepraat bij een glaasje en een knabbeltje. Voorwaar een zeer geslaag concert.

(Het eerste beeld hieronder is van de repetitie op vrijdagavond.)



Klik op de miniatuur om de foto groter te bekijken.

Naar index fotoboek